str. główna                  | życiorys | prace | recenzje | kontakt


   Urodziła się w Łodzi w 1967 roku. Jest córką Kazimiery Frymark-Błaszczyk, artystki i profesora Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi oraz Zbigniewa Błaszczyka inżyniera włókiennika.
W 1985 roku rozpoczyna studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w rodzinnym mieście na Wydziale Włókienniczym, chcąc w ten sposób wykorzystać przejęte od rodziców zainteresowania i doświadczenia. W 1990 roku kończy uczelnię broniąc dyplom w Pracowni Projektowania Tkaniny Unikatowej prowadzonej przez prof. Aleksandrę Mańczak. Studia w tej pracowni dają jej przekonanie, iż tkanina artystyczna jest jedną z najciekawszych i najbardziej uniwersalnych dyscyplin sztuki. Po ukończeniu studiów realizuje swoje pierwsze samodzielne prace, są to tkaniny reliefowe, dzianiny i miniatury.
   W 1991 roku wyjeżdża do Stargardu Szczecińskiego, gdzie rozpoczyna pracę zawodową w przemyśle jako projektant ubioru (Z. P. Dz. „Luxpol”).
   Spotyka tam grupę aktywnie działających artystów plastyków skupionych w grupie „Brama” i zostaje jej członkiem. Na wspólnych wystawach prezentuje tkaninę i malarstwo. Po raz pierwszy używa do swoich prac malarskich na papierze wosku jako rezerwy koloru.
   W 1992 roku otrzymuje stypendium na realizację stażu podyplomowego w Duńskiej Szkole Projektowania w Kopenhadze. Artystka pod kierunkiem inż. Joy Boutrup poznaje techniki druku na tkaninie. Zdobyte doświadczenie technologiczne owocuje serią prac drukowanych na jedwabiu i bawełnie.
   Na zaproszenie Uniwersytetu Iberoamericana wyjeżdża w 1993 roku do Meksyku, gdzie prowadzi Pracownię Projektowania Dzianiny Użytkowej.
   W latach 1993 – 97 mieszka w Zacatecas w Meksyku, gdzie kieruje, założonym przez Rozę Luz Marroquin, Centrum Nauczania i Badania Tkaniny przy tamtejszym Instytucie Kultury. Realizuje własny program trzyletniego Studium Dyplomowego dla Projektantów Tkaniny i Ubioru. Pobyt w Meksyku inspiruje artystkę do wielu działań. Dla potrzeb Centrum Tkaniny jak też własnych zajmuje się pracą badawczą dotyczącą stroju i tkaniny meksykańskiej, barwników i włókien naturalnych. W tym czasie projektuje tkaniny dla miejscowych tkaczy, a swoją twórczość najchętniej realizuje w technice ręcznego wytwarzania papieru z włókien kukurydzy. Rozpoczyna też, kontynuowany później w Polsce, cykl batików na jedwabiu inspirowany kolorytem i symboliką indiańskich „Huipiles”.
   Po powrocie do Polski w 1998 roku pracuje w Wyższej Szkole Sztuki Stosowanej w Poznaniu jako asystent prof. Hanny Dunajskiej w Pracowni Projektowania Ubioru, jednocześnie pod opieką prof. Wojciecha Sadleya prowadzi autorska Pracownię Technik Materiałowych.
   Swoją inspirację artystyczną poszerza o nowy temat: symboliczny ornat kapłański. Powstaje nowa seria tkanin realizowanych w technice batiku na jedwabiu zatytułowana „Szaty”. 2002 uzyskuje kwalifikacje I stopnia w dziedzinie sztuk plastycznych, równoważne uzyskaniu stopnia naukowego doktora.

   Adriana Błaszczyk Zych jest autorką 21 wystaw indywidualnych w Polsce, Meksyku, Danii, Niemczech i Holandii. Jest uczestniczką ponad 80 wystawach grupowych w kraju i zagranicą. Prace artystki znajdują się w zbiorach : Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Muzeum Przemysłu w Krośnie, Muzeum Miasta Gdyni, Muzeum w Stargardzie Szczecińskim, w kolekcji Galerii Krytyków SBWA w Warszawie, Galerii Irmy Valerio w Zacatecas w Meksyku, BUGA w Magdeburgu w Niemczech oraz w kolekcjach prywatnych.

 wystawy indywidualne :

2003 - "W Cieniu Złota i Czerwieni"; malarstwo na jedwabiu; Galeria BWA w Gorzowie Wlkp.

2002 - "Szata", malarstwo na jedwabiu, Dom Kultury w Łęczycy;
   - "Krzyże", malarstwo na jedwabiu, fotografia, Galeria Duszpasterstwa 
Akademickiego 5 w Łodzi (z ks.Wojciechem Błaszczykiem)

2000 - "Wiatr na Papierze", papier ręcznie wytwarzany, Małopolskie BWA,
Galeria Sztuki "U Jaksy", Miechów
  - "Huipiles", batik i malarstwo na jedwabiu, Galeria Promocyjna Muzeum Narodowego w Gdańsku

1999 - "Jedwabie Adriany", malarstwo na jedwabiu, Galeria BB, Kraków
  - "Barwy Słońca", malarstwo na jedwabiu, Allersmaborg, Holandia

1998 - "Barwy Pustyni" , malarstwo, Galeria 261 ASP w Łodzi
  - "W Pionie i w Poziomie", tkanina, papier, Poleski Ośrodek Sztuki, Galeria 526 w Łodzi
  - "Cienie na Piasku" , malarstwo, Galeria Jana Pawła II, Karpacz

1997 - "Tkanina i Papier" , Galeria Forum, Łódź
  - "Struktury w Tkaninie", tkanina, dzianina, papier , Annenkapelle, 
Goerlitz, Niemcy ( z K. Frymark - Błaszczyk)

1996 - "Gotyckie Światło" , malarstwo, Galeria Irmy Valerio, Zacatecas, Meksyk 

1995 - "Amatl" papier ręcznie robiony, Muzeum Przemysłu w Opatówku 
  - "Tkanina Malarstwo, Grafika", dzianina artystyczna, malarstwo, Galeria Rady Kultury i Sztuki, Guadalupe, Zac. Meksyk (z L. Lindkvist i G. Padilla)

1994 - "Tkanina Artystyczna", Galeria EL, Elbląg (z K. Frymark - Błaszczyk)

1993 - "Tkanina i Malarstwo" , Muzeum F. Goitia, Zacatecas, Meksyk

1992 - "Tkanina, Ceramika, Malarstwo", Galeria Domu Kultury w Helsingor,
Dania (z L. Lindkvist i N. Hole)
  - "Druk na Tkaninie" , Duńska Szkoła Projektowania w Kopenhadze

1990 - "Miniatura Tkacka", Biblioteka Uniwersytetu Iberoamerykańskiego, 
Meksyk (z K. Frymark-Błaszczyk)

  wstecz

sponsored by Wiktor Zajkiewicz, created by A4 STUDIO