str. główna                  | życiorys | prace | recenzje | kontakt

Irena Huml
Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie
Listopad 1993

Aleksandra Trella Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, maj1998

Prof. Maria Zielińska
Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi 2002

Prof. Andrzej Banachowicz 
Akademia Sztuk Pięknych w Poznaniu 2002, luty 2002

Prof. Andrzej Banachowicz     
Pani Adriana Błaszczyk Zych Twórczość swoją rozwija w tkaninie unikatowej, papierze ręcznie czerpanym i w malarstwie. Ma wiele zrealizowanych wystaw w kraju i zagranicą. Ma bardzo bogate doświadczenie warsztatowe i pedagogiczne również w kraju i zagranicą. 
      Dyplom w 1990 roku w Pracowni Tkaniny Unikatowej prof. Aleksandry Mańczak stał się dynamicznym początkiem dla rozwoju drogi (twórczej.". Pani Adriany. 
Jako osoba niezwykle delikatna, wrażliwa i zarazem pochłonięta pasją dociekania i tworzenia oddała się penetrowaniu i rozszerzaniu nowych zapisów w obrębie sztuki włókna. Początkowe prace - najogólniej mówiąc z początku lat 90-tych, to cykle "włóknistych obrazów" z materii tkanej, pikturalne i poddawane zabiegom malarskim. A z drugiej strony tkaniny ręcznie malowane z nadrukiem linearnego wzoru zbliżonego do struktury dzianiny. Przyglądając się drodze twórczej Pani Adriany Zych uważam, że te cykle są ważne, bo są początkiem do stworzenia pogłębionych, szlachetniejszych prac i poszukiwania głębszych wartości. Poszukiwania te są również ważne w obszarze technik, surowców oraz kompozycji i znaczeń. Widzę w nich dużą świeżość spojrzenia i swobodę w poruszaniu się pomiędzy językami tkackimi, malarskimi i fakturowymi. Mała praca pt. "Wiersze Pustyni VIII" z papieru ręcznie czerpanego, czy duża praca pt. "Noc" z batiku na jedwabiu i również duże "Wspomnienie" z batiku i aplikacji na jedwabiu - wszystkie z 1998 roku urzekają mnie swoją poetyką malarską niezależnie od techniki wykonania. Charakteryzują je barwy subtelne, przenikające się najczęściej w ciepłych tonacjach, obszary zagęszczone i otwarte, perforacje i odciski, linie i punkty czasem o wyraźnych graficznych podziałach. 
Dla mnie Pani Adriana Błaszczyk Zych jest malarką i poetką. Wyraża formy jakby w natchnieniu, a stany skupienia bardziej niż uniesienia. Refleksyjna i intuicyjna z niebywałą głębią. 
     Cykl "Zielony szlak", czy "Droga krzyżowa" to duże prace batiki na jedwabiu, gdzie każdy z malutkich znaków krzyża czytam osobną historię - metaforę przemijania. Czuję te prace. Okrutne rytmy przemijania jako coś wszechobecnego, w człowieku, w nim samym i tym wykraczającym poza ziemską rzeczywistość. 
     Zwielokrotnione znaki tworzą jakby ornament jak w pracach - papierowej pt. "Tierra Dorada" analogie do podziału ziemi. Podziału o wyraźnych analogiach do pól przeznaczonych człowiekowi na ostatnią podróż. Cenię bardzo sobie ten intuicyjnie pojmowany świat autorki. Zdruzgotane materie papierowe, konkretne i mięsiste a obok delikatne barwne batiki na jedwabiu przekazują nam idee i treści epok, które minęły, a wśród których artystka tak długo przebywała. Te prace, ten przekaz, to już nie jest notatnik podróżnika. Są to prace dojrzałego obserwatora, które chcę oglądać i doświadczać ich przesłania i nastroju. 

Prof. Andrzej Banachowicz 
Akademia Sztuk Pięknych w Poznaniu 2002, luty 2002

 <   wstecz

sponsored by Wiktor Zajkiewicz, created by A4 STUDIO